نانو ذرات تولید شده بر اساس دانش استفاده از ذراتی به اندازه نانو شکل گرفته است که موضوع آن کنترل ماده در ابعاد بسیار کوچک است. این پدیده حاصل تلاش های علمی حاصل از موج چهارم انقلاب صنعتی است که به بسیاری از رشته های علمی راه یافته است.

قیمت خرید نانو ذرات تولید شده

بررسی تولید زیستی نانو ذرات

بررسی تولید زیستی نانو ذرات

روش های مختلفی برای تولید نانو ذرات وجود دارد که نوعی از آن روش زیستی با استفاده از میکروارگانیسم ها می باشد. 

طی این فرایند از گیاهان به منظور تولید نانو ذرات به دلیل سازگاری بیشتر با محیط زیست و کم خطر بودن آن استفاده می شود.

در این زمینه می توان به نانو ذرات نقره اشاره نمود که به وسیله عصاره گیاهانی مانند مرزنجوش به دست می آید. ذرات نانو نقره خاصیت ضد میکروبی داشته و به همین دلیل در پزشکی کاربرد های زیادی دارند.

این ترکیب نوعی خاصیت ضد میکروبی ایجاد می کند که برای اهداف مختلف مانند:

  • تعیین اندازه
  • خواص ساختاری
  • خواص اپتیکی
  • مورفولوژی و ریخت شناسی

مورد استفاده قرار گرفته و مورد آزمایش قرار می گیرند. به این ترتیب ساخت انواع نانو ذرات با استفاده از عصاره گیاهان سبب افزایش خاصیت ضد باکتریایی در آنها می شود. 

در مثالی دیگر می توان به تولید ذرات نقره به کمک عصاره میوه بلوط اشاره کرد. به کمک عصاره این میوه در ترکیبات نانو نقره، خواص ضد باکتریایی و میکروبی ایجاد می شود که به ویژه در محیط های بیمارستانی به کار می رود.

در تحقیقات انجام شده بسیاری از گیاهان دیگری نیز وجود دارند که دارای همین خواص بوده و محافظ سلامت انسان و محیط زیست می باشند.

اثر ضد باکتریایی نانو ذرات

نانو ذرات با استفاده از یکی از جدید ترین تکنولوژی های بشر تولید می شوند که موفق به ساخت و استفاده از ذراتی در حد نانو متر شده اند.

این امر سبب شده است تا امروزه دانشمندان و شرکت های دانش بنیان از فن آوری نانو در همه جنبه های زندگی استفاده نمایند.

نمونه آن کاربرد نانو ذراتی مانند نانو ذرات نقره به دلیل خواص ضد باکتریایی آن می باشد. باکتری ها از جمله مهمترین عوامل بیماری زایی هستند که بشر همواره به دنبال راه هایی برای مبارزه به آنها بوده است.

نقره دارای خواصی است که از سازگاری بالایی جهت بهبود زخم برخوردار بوده و به همین دلیل به عنوان نوعی آنتی بیوتیک قوی به کار برده می شود. 

ویژگی های موجود در نقره سبب شده است تا نقره به عنوان نوعی ماده ضد میکروبی و باکتریایی بتواند در بسیاری از جنبه های مختلف علم پزشکی به کار گرفته شود.

بر این اساس تولید نانو ذرات نقره بر طبق عوامل احیاء کننده صورت می گیرد که در تماس با سطوح مختلف به سطح مورد نظر چسبیده و قابلیت نفوذ به داخل آن را دارند. 

این عمل سبب تغییر ساختار سلول شده و غشای آن را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه تماس نانو ذرات نقره با غشای سلول رادیکال های آزاد تشکیل می شوند که می توانند سلول مورد نظر را از بین ببرند.

در این فعالیت هر چه تعداد ذرات نانو کوچک تر باشند اثرات تخریبی بیشتری بر روی باکتری ها دارند. عملکرد مواد نانو به این شکل بیشترین تاثیر را در زیست شناسی و زیست پزشکی داشته است. از دیگر اثرات نانو ذرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضد عفونی آب، تولید پارچه های ضد باکتری، حفاظت نمای خارجی
  • حامل دارو، نگهداری مواد غذایی، تولید مواد آرایشی و بهداشتی، پر کننده و چسب دندان
  • تولید پانسمان های زخم و ضد عفونی کننده سطوح

کاربرد نانو ذرات در پزشکی

کاربرد نانو ذرات در پزشکی

پیشرفت صنعت و نیاز به موادی با خواص و قابلیت های مختلف سبب تولید ترکیبات جدیدی در حوزه پزشکی به کمک فناوری نانو شده است.

مواد نانو دارای خواص ضد باکتریایی هستند که به همین دلیل در علم پزشکی و حوزه های مرتبط با آن نقش مهمی بر عهده دارند.

نانو ذرات برای کاربری های پزشکی در ابعاد مختلفی ساخته می شوند که بر این اساس به کمک این فناوری می توان بخشی از یک سلول را که آسیب دیده است از بخش های سالم جدا کرد.

ذرات نانو به دلیل اندازه بسیار کوچک می توانند به سطح سلول های آسیب دیده چسبیده و سلول مورد نظر را از بین ببرند.

از این رو بخشی از تکنولوژی نانو برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری هایی که انسان با آن سرو کار دارد به کار می رود.

از برخی کاربرد های نانو ذرات می توان به مواردی مانند موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمایش های تشخیصی، شیمی درمانی
  • کمک به بیماران دارای مشکلات شنوایی، سیستم دریافت و حامل دارو در بدن
  • پمپ های انسولین، سنسور های مختلف پزشکی، پمپ های انسولین 

نانو ذرات همچنین توانسته اند به بررسی وضعیت داخلی سلول و تصویر برداری از آن نیز کمک کنند. این امر سبب آن شده است تا نانو ذرات به فرکانس های مختلف واکنش های از پیش تعریف شده ای نشان دهند که بتواند مشکلات سلولی را کشف نماید.

از نانو ذرات به عنوان ماشین های تعمیر سلول نیز استفاده می شود. سلول به این ماشین ها به عنوان یک عامل خارجی واکنش نشان داده و سبب ایجاد تغییرات درمانی در سلول و بهبود آن می شوند. 

یکی دیگر از پیشرفت های مهمی که در علم پزشکی جهت استفاده از نانو ذرات شده است، کاربرد آنها در درمان تومور های سرطانی است. سایز کوچک نانو ذرات سبب امکان نزدیکی حداکثر به آنها شده و بتوانند وضعیتی از نوع تومور و موقعیت آن گزارش دهند.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان دهنده استفاده از این ذرات جهت تاثیر مستقیم بر تومور و درمان آن بوده است.

لیست قیمت انواع نانو ذرات

نانو ذرات در انواع مختلف و متنوعی تولید می شوند که قیمت هر کدام متفاوت است. از جمله این مواد می وان به مواردی چون موارد زیر اشاره کرد:

  • نانو ذرات اکسید فلزات شامل نانو ذرات سیلیس، نانو ذرات سیلیکا، نانو اکسید تیتانیوم، نانو اکسید آهن، نانو اکسید روی و نانو اکسید آلومینا
  • نانو لوله های کربنی شامل چند دیواره، عامل دار، تک دیواره عامل دار، نانو لوله با عامل استامید
  • نانو پودر ها و نانو کلویید ها

اندازه هر کدام از این ذرات بر اساس واحد نانو متر می باشد که قیمت نانو ذرات بر حسب گرم محاسبه می شود. برای هر بخش صنعتی نیاز به نانو ذرات ویژه ای است که باید نوع آن و همچنین مقدار مورد نیاز آن تخمین زده شود و سپس در مورد قیمت آن اطلاعات لازم به دست آید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *