نانو ذرات زئولیت ساختار کریستالی دارد و از جمله مواد معدنی چهار وجهی است که به عنوان جاذب سطحی در زراعت، به عنوان کاتالیزور در تصفیه آب، جاذب نفت و آلودگی های ناشی از مشتقات نفت، پرورش گل و گلخانه ها کاربرد دارد و می تواند به صورت طبیعی از منابع طبیعی به دست آید و یا سنتز شود. چون زئولیت های مصنوعی درصد خلوص بالا تری دارند بیشتر در صنعت استفاده می شوند.

بررسی کارایی نانو ذرات زئولیت

بررسی کارایی نانو ذرات زئولیت کلینوپتیلولیت

بررسی کارایی نانو ذرات زئولیت کلینوپتیلولیت

کلینو پتیلولیت نوعی از زئولیت های طبیعی است که چون باعث می شود نیتروژن در خاک بهتر نگهداری شده و خاک حاصلخیز تر شود، در صنعت کشاورزی کاربرد دارد.

زئولیت کلینو پتیلولیت که پرکاربردترین نوع زئولیت است است، دارای ساختاری بلورین، پهن و کوتاه با شکستگی های ناصاف بوده و به صورت پودر میکرونیزه شده یافت می شود.

ولی کلینو پتیلولیت جهت تصفیه آب نسبت به بسیاری از روش های دیگر قوی‌تر عمل می کند و باعث زدودن ترکیباتی مانند نیترات از آب و همچنین رفع کدری آب می شود.

کارایی نانو زئولیت کلینوپتیلولیت در راکتورها، بوگیر و استفاده در شوینده ها، پرورش گل و گلخانه، جاذب آلودگی های نفتی و مکمل غذای دام بسیار زیاد است.

زئولیت هایی که از زغال سنگ ساخته شده اند می توانند جاذب فلزات سنگینی مثل سرب و نیکل از آب باشند و میزان وجود آرسنیک در آب آشامیدنی را منطبق بر استاندارد های بهداشت جهانی کاهش داده و جذب نمایند.

سایر کارایی های نانو ذرات زئولیت کلینوپتیلولیت عبارت است از :

  • صنایع داروسازی و ارتوپدی
  • ساخت بتن و سیمان 
  • پرورش آبزیان و تصفیه استخر پرورش آبزیان از آمونیاک
  • تسویه و شیرین کردن آب 
  • حفاظت از محیط زیست
  • دندانپزشکی
  • مواد غذایی
  • پرکننده در صنعت کاغذ
  • ساخت خمیر دندان
  • ساخت سموم با ماندگاری بالا برای دفع آفات بدون ایجاد خطر  برای محیط زیست

 در گاو داری ها مقداری زئولیت برکف محل نگهداری گاو ها پاشیده می شود تا هرگونه بو،آب و آلودگی را جذب کند و شرایط مناسبی را برای زندگی و پرورش گاوها فراهم نماید.

همچنین اضافه نمودن زئولیت در خوراک دام نیز باعث هضم بهتر غذا، اشتهای بیشتر و افزایش شیر دام های پرورشی می‌شود و آنها را از بسیاری از بیماری‌ ها از جمله بیماری‌ های روده‌ای و مسمومیت های قارچی مصون می دارد.

این کار در استخرهای پرورش ماهی و میگو نیز صورت می گیرد و زئولیت علاوه بر جذب آلودگی ها،باکتری ها و آمونیوم آب ظرفیت اکسیژنی محیط را نیز افزایش می‌دهد و همچنین فرآیند هضم و جذب غذا را برای آبزیان تسهیل می بخشد.

امروزه کود هایی بر پایه زئولیت ساخته می شوند که کودهای آهسته رهش نامیده می شوند و می توانند جایگزین کودهای شیمیایی باشند.

این نوع از کودها هوشمندانه نیاز گیاه را در هر لحظه تشخیص داده و بر اساس نیاز گیاه مواد مغذی را آزاد می سازند. همچنین زئولیت سبب نفوذ بهتر آب در خاک، از بین بردن علف های هرز و حاصلخیز تر شدن خاک می شود.

چگونگی تولید نانو ذرات زئولیت

زئولیت ها به میزان فراوان در طبیعت در دسترس هستند، لذا تولید نانو زئولیت بسیار ارزان است. تولید نانو زئولیت ایران در برخی از شهرها مانند سمنان در معادن تولید زئولیت صورت می‌گیرد و این ماده معدنی از آنجا استخراج می شود.

ذرات نانو زئولیت اغلب به رنگ سفید است و چنانچه حاوی مقادیری آهن باشد به رنگ زرد کم رنگ یافت می شود. زئولیت ها یا رسوبی هستند که نسبت سیلسیوم به آلومینیوم در آنها زیادتر است است و این نوع از زئولیت ها بیشتر در ایران یافت می شوند، یا از نوع آتشفشانی می باشند.

 زئولیت های طبیعی مثل کلینوپتیلولیت و شابازیت به دلیل ساختار بلوری و همچنین یک نواخت نبودن خواصشان کمتر در صنعت کارایی دارند اما زئولیت های مصنوعی درصد خلوص بالاتری داشته و به علت میزان اسیدیته و اندازه حفره های ساختاری مناسب در حوزه‌ های مختلفی کاربرد دارند.

امروزه زئولیت بر اساس انواع کاربرد آن به رنگ های مختلف تولید می شود. برای سنتز زئولیت هم چند روش مانند هیدروترمال و مایکروویو وجود دارد. سنتز زئولیت به روش هیدروترمال مزایایی مثل آلودگی هوای پایین و مصرف انرژی پایین دارد و یکی از پرکاربردترین روش هاست.

سنتز زئولیت به روش هیدروترمال، کریستالیزاسیون در محیطی با یک فاز مایع و یک فاز جامد می باشد. سنتز به روش مایکروویو از روش هیدروترمال هم سریع تر است و هم این روش چون با گرمادهی یکنواخت انجام می‌شود ذراتی با اندازه باریک‌تر را تولید می‌کند.

زمانی که زئولیت را از معدن استخراج می کنند، دارای ناخالصی هایی می باشد که طی فرآیندهای هیدرومتالورژی این ترکیبات اضافی از ماده جدا می شوند و یک سری مواد افزودنی لازم را نیز به آنها اضافه می‌کنند که قابلیت استفاده در صنعت را پیدا کند.

 زئولیت های سنتزی انواع مختلفی مثل زئولیت نوع A، زئولیت نوع X و زئولیت نوع Y دارد. زئولیت نوع A به دلیل تغییر فرم کاتیونی اش خواصش افزایش یافته است.

زئولیت نوع X جاذب خوب کربن دی اکسید هوا بوده و مقاومت بسیار بالایی در دمای بالا دارد. زئولیت نوع Y نیز در برابر افزایش دما بسیار مستحکم است و استفاده از این نوع زئولیت در صنعت های مختلف در حال گسترش می باشد.

لیست قیمت نانو ذرات زئولیت

لیست قیمت نانو ذرات زئولیت

زئولیت ها بر اساس ظرفیت جذبی و درصد خلوص، میزان تمایل به تبادل یونی، اندازه بلورهای تشکیل دهنده آنها، خواص، کارایی و هزینه تولید متفاوتی دارند و قیمت نانو زئولیت ها نیز به همین دلیل می‌تواند متنوع باشد.

هرچه زئولیت ها درصد خلوص بالاتری داشته باشند و بدون هرگونه مواد معدنی و اضافی دیگر باشند کیفیت بالاتری خواهند داشت.

بنابراین زئولیت ها بسته به نوع و کاربردشان قیمت متفاوتی دارند. به عنوان مثال قیمت زئولیت کشاورزی با قیمت زئولیت صنعتی قطعا متفاوت خواهد بود.

مرکز فروش نانو ذرات زئولیت

نانو ذرات زئولیت از جمله مواد کانی است که امروزه در بسیاری از صنایع مانند کشاورزی استفاده می‌شود. در کشور ما به واسطه وجود معادن زیاد زئولیت در شهرهایی مانند سمنان و اصفهان، فروش نانو زئولیت و همچنین صادرات آن به کشورهای دیگر در بسته های شکیل انجام می‌شود و به رونق تجاری کشور کمک می‌کند.

زئولیت ها ویژگی هایی مانند توانایی تبادل یونی، جذب آب و گاز، چگالی کم و هدایت الکتریکی داشته و به عنوان کاتالیزور در صنایع شیمیایی کاربردهای وسیعی دارند.

زئولیت استخراج شده در ایران از بهترین و با کیفیت ترین نمونه های تولیدی در جهان با درصدخلوص بالا می باشد.

1 دیدگاه

  • با سلام خیلی نکات خوبی رو گفته بودید حتما برای خرید به آنها دقت میکنم ممنون از سایت خوب شما موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *