زئولیت از جمله مواد معدنی است که ترکیب عمده آن از آلومینوسیلیکات ها است.این ماده معدنی کاربرد های متفاوتی دارد.

نانو ذرات زئولیتی دارای خواص گسترده تر و کاربردی تر در حیطه های گوناگون، هستند. از خواص شگفت انگیز این ذرات می توان در مصارف و کسب و کار های مختلف همچون انواع صنایع و علوم مختلف بهره برد.

تولید عمده نانو ذرات زئولیتی

تولید نانو ذرات زئولیتی با کمک ژل ها و محلول ها

تولید نانو ذرات زئولیتی با کمک ژل ها و محلول ها

 فرآیند تولید نانو ذرات زئولیتی پیچیده است و تولید این ذرات با کمک ژل ها و همچنین محلول ها صورت می گیرد.

امروزه روش های بسیار زیادی برای تهیه و ساخت نانو ذرات زئولیتی وجود دارد.

اما روشی که به نسبت سایر روش ها بیشتر کاربرد دارد، استفاده از سل آمورف اولیه است که در این روش می شود به تولید غشاهای زئولیتی هم اشاره کرد که از محاسن این شیوه تولید به شمار می آید.

در روش سل ژل ابتدا یک ماده پیش ساز یا همان ماده اولیه در معرض مجموعه ای از واکنش ها قرار می گیرد که این واکنش ها شامل واکنش های هیدرولیز و پلیمرازاسیون می شوند، تا به فرآورده ی مورد نظر یا همان سوسپانسیون کلوئیدی برسند.

ذرات تشکیل دهنده این سوسپانسیون،عمدتا ذرات زئولیتی کوچکی به اندازه زیر صد نانومتر هستند که به صورت پایدار در کنار هم در ساختار سوسپانسیون قرار گرفته اند.

اصولا روش سل ژل برای ساخت و تولید مواد شیشه ای و یا سرامیکی از محلول های کلوئیدی به کار می رود.

عمدتا ماده ی اولیه ای که برای روش سل ژل در نظر می گیرند،نمک فلزات معدنی هستند. هر چند که از برخی ترکیبات آلی نیز می توان استفاده کرد.

راهکار های دیگری برای تولید اینگونه ذرات نیز وجود دارد ولی این روش ها مورد قبول تر هستند.

ویژگی های نانو ذرات زئولیتی

زئولیت از مواد معدنی است که در بسیاری از مصارف کاربرد دارد.

رنگ زئولیت ها عموماً سفید است،البته گاهاً نمونه های داری رنگ نیز مشاهده شده است.

امروزه شماری زئولیت طبیعی شناخته شده و تعداد قابل توجهی زئولیت مصنوعی نیز تولید شده است.

زئولیت های طبیعی دارای خواص فیزیکی و شیمیایی گوناگونی هستند ؛همچنین در میان نمونه های مشابه از یک نوع زئولیت خاص نیز تفاوت های همچون تفاوت در ظرفیت جذبی و اندازه بلور و اندازه منافذ و … وجود دارد.

واژه نانو بیانگر معجزه مواد مختلف در اندازه های کوچک و در حد نانومتر است. این کاهش در اندازه، می تواند سبب بروز تحولات چشمگیر در خواص شیمیاییِ مواد گوناگون گردد.

بنابراین نانو ذرات زئولیتی می‌توانند خواص سودمند تری را ارائه دهند تا بتوان از آنها در مصارف گوناگون و به صورت گسترده بهره برد. روی کار آمدن فناوری نانو و تولید نانو ذرات زئولیتی، زمینه را برای فعالیت بسیاری از کسب و کار های جدید در راستای تهیه و تولید و توزیع و بسته بندی و خرید و فروش این محصولات فراهم کرد.

همچنین در این میان،نمی توان تأثیرات مثبت و کارآمد نانو ذرات زئولیتی را در زمینه های مختلف از جمله صنعت و پزشکی و کشاورزی و امور دامی و… نادیده گرفت.

هنگامی که اندازه ماده از میکرومتر به نانومتر کاهش می یابد،برخی خواص آن نیز دستخوش تغییر و تحول می گردد و همچنین وقتی صحبت از نانو ذرات می شود؛منظور ذراتی به اندازه یک نانومتر الی صد نانومتر هستند که مواد در این مقیاس،خواص ویژه ای از خود بروز می دهند.

از جمله خواص نانو ذرات زئولیتی می توان به خاصیت تبادل کاتیونی این ذرات که از مهمترین ویژگی های آنان به شمار می رود اشاره کرد. همچنین درجه بالای آب دار شدن این ذرات و در زمان بی آب شدن، تراکم پایین و دارا بودن فضای خالی بالا از ویژگی های نانو ذرات زئولیتی است.این ویژگی ها استفاده از نانو ذرات زئولیتی را برای مصارف گوناگون سودمند کرده است.

در موارد بسیاری می توان از نانو ذرات زئولیتی استفاده کرد؛در کشاورزی و نگهداری دام و طیور کاربرد های گوناگونی دارند مثلا به عنوان جاذب رطوبت در مزارع، در پرورش انواع گل و گیاه،تسریع در فرآیند گل دادن گیاهان،پرورش محصولات خوراکی همچون سبزیجات و به عنوان مکمل تقویتی در تغذیه دام و طیور و کودسازی و…مورد استفاده قرار می گیرند.

چگونگی عملکرد نانو ذرات زئولیتی

چگونگی عملکرد نانو ذرات زئولیتی

تغییر قابل توجه در اندازه ذرات می تواند عملکرد ذره را تغییر دهد، کاهش اندازه ذرات به نانومتر باعث می شود برخی خواص در آنان تقویت شده و کارآمد تر گردند.

همانطور که گفته شد نانو ذرات زئولیتی خاصیت تبادل کاتیونی بالایی دارند.خاصیت جذب آب بالا توسط این ذرات و سپس از دست دادن آب جذب شده و فرآیند های تبادل کاتیونی بالا،عملکرد نانو ذرات زئولیتی را در موارد گوناگون  ممکن می سازد.

همچنین در برخی واکنش ها از خاصیت کاتالیستی نانو ذرات زئولیتی استفاده می شود.کاتالیز گر ها واکنش های شیمیایی را سرعت بخشیده و روند انجام واکنش ها را تسریع بخشند و با این کار در استفاده بهینه از زمان نیز می توانند مؤثر باشند.

خرید نانو ذرات زئولیتی برای بسیاری از مشاغل می تواند سودمند باشد و افراد بسیاری می توانند از خواص سودمند نانو ذرات زئولیتی در کسب و کار خویش بهره ببرند.

جالب است بدانید که این ماده در منازل به عنوان بو گیر هم کاربرد دارد.

حتی زئولیت ها به عنوان جاذب نفتی هم استفاده می شوند.

در تصفیه فاضلاب ها و پاکسازی منابع آبی نیز می توان از این ذرات استفاده کرد.کاربرد نانو ذرات در کشاورزی در بارور کردن و گل دادن گیاهان و تسریع در رود رشد آنان و همچنین در امر کودسازی نیز به چشم می خورد.این ذرات در راکتور ها نیز کاربرد دارند.

مرکز فروش نانو ذرات زئولیتی

 در بحث فروش نانو ذرات زئولیتی شرکت های گوناگونی فعالیت دارند که برای بهره جستن از خواص شگفت انگیز این ذرات و استفاده بهینه و به صرفه از نانو ذرات زئولیتی در راستای بهبود عملکرد مشاغل،باید از مراکز معتبر و شناخته شده محصولات نانو ذرات را تهیه کرد تا بتوان بالاترین کارایی را نسبت به میزان و قیمت محصول استفاده کرد.

در روند تولید محصولات استفاده از ابزار آلات آزمایشگاهی و صنعتی مناسب با امکانات پیشرفته در زمینه علم نانو و همچنین به کار گیری پرسنل خبره و کارشناس که در این زمینه فعالیت داشته اند،باید در نظر گرفته شود.پالایش محصولات و تأیید نهایی محصولات نیز باید با نظارت کارشناس مربوطه صورت گیرد.

حذف واسطه در زمینه خرید و فروش می تواند هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

مرکز تولید عمده نانو ذرات زئولیتی،با حذف واسطه ها، قیمتی مناسب را با در نظر گرفتن کیفیت محصول به مشتریان  محترم ارائه می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *