دانشمندان با استفاده از علم نانو تکنولوژی نسل جدیدی از نانو ذرات را با عنوان نانو ذرات سلولزی تولید کرده اند، که در اصل این ذرات، کریستال های نانو متری هستند که در اثر فشرده شدن ذرات نانو متری تولید می شوند و  این دسته از نانو ذرات علاوه بر این که ساختار محکمی دارند، قابلیت های زیادی در صنایع مختلف و پیشرفت های پزشکی را خواهند داشت.

تولید و فروش نانو ذرات سلولز

آشنایی با خواص و کاربردهای نانو ذرات سلولز

آشنایی با خواص و کاربردهای نانو ذرات سلولز

نانو ذرات سلولز اگر چه ابعاد کوچکی در حد نانو دارند ولی کاربرد های فراوانی خواهند داشت و جایگزینی مناسب برای زباله های پلاستیکی در طبیعت می شوند که به عنوان عامل اصلی در تخریب محیط زیست شناخته شده اند و در اصل اگر یک ذره سلولز دارای ابعاد نانو متری ( بین  1 نانومتر تا 100 نانومتر ) باشد به آن نانو ذره سلولز می گویند و ابعاد دیگر نانو ذره سلولزی می تواند از مقیاس نانو متری تا ده ها میکرومتر تغییر نماید.

نانو ذرات سلولزی جایگزین پلاستیک هایی هستند، که بر پایه ی نفت خام و مواد معدنی تشکیل شده اند و بر خلاف مواد پلاستیکی، این مواد سازگار با محیط زیست بوده و تجدید پذیر می باشند، در حقیقت تولید نانو ذرات سلولزی از مشتقات درختان، گیاهان، جلبک ها و باکتری ها می باشد و برای استخراج و خارج نمودن نانو ذرات سلولزی از روش هایی نظیر هیدرولیز اسیدی، تیمار مکانیکی و تیمار شیمیایی استفاده می کنند. در ضمن از ویژگی های بارز نانو ذرات سلولز این است که از مواد تجدیدپذیر  و موجود در طبیعت تولید می شوند و امکان تولید آن ها در سراسر جهان وجود دارد و در نتیجه به دلیل تجدیدپذیر بودن دوباره به طبیعت باز می گردند.

با توجه به خواص نانو ذرات سلولزی، از آن ها می توانیم در صنایع مختلفی مانند الکترونیک، ساخت و ساز، صنایع غذایی، بسته بندی، پزشکی، هوا و فضا، صنایع نفتی، روکش و رنگ، محصولات بهداشتی، صنایع خودرو سازی و غیره استفاده نماییم و به عنوان مثال از کاربرد آن ها در صنایع می توان به عنوان افزودنی های استحکام بخش در کاغذ سازی، عوامل تقویت کننده در نانو کامپوزیت ها و مصالح ساختمانی و ایجاد لایه های نازک در صنایع بسته بندی های زیست تخریب ناپذیر از نانو ذرات سلولزی نام برد.

ویژگی های نانو ذرات سلولز

ویژگی های نانو ذرات سلولز

نانو ذرات سلولزی وقتی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند، باعث تشکیل نانو مواد سلولزی می گردند و خواص شگفت انگیزی را از خود به جای می گذارند، به طوری که به صراحت می توان گفت که نانو ذرات سلولزی تمام خواص و ویژگی های خوب یک ماده را با خود به همراه دارد و در بسیاری از محصولات جدیدی که ساخته شده اند، کاربرد خواهد داشت و از آن جایی که تمامی مواد نانو سلولز سبک وزن، مستحکم و سفت می باشند، از مقاومت کششی بالایی برخوردار می باشد.

در حقیقت نانو ذرات سلولزی از قرار گرفتن آرایه های بلوری و سوزنی شکل به صورت فشرده در کنار یکدیگر تشکیل شده و این امر سطح ویژه و بزرگی را برای نانو ذرات سلولزی به وجود آورده است و در اصل می توان گفت که کاهش اندازه نانو ذرات بر روی افزایش سطح آن تاثیر بسزایی دارد.

بنابراین خواص مکانیکی ویژه نانو ذرات مثل سبک وزن بودن، خاصیت کششی بالا، مقاومت پذیری بالای این ماده در برابر ضربات و خاصیت بلوری بودن آن باعث شده تا بسیار مستحکم بوده و کاربرد های فراوانی را در حوزه های مختلف صنعت داشته باشد و طرفداران زیادی تمایل دارند تا از نانو ذرات سلولزی برای تولید محصولات خود استفاده نمایند.

نانو ذرات سلولزی در بسته بندی مواد غذایی

نانو ذرات سلولزی در بسته بندی مواد غذاییدر گذشته هایی نه چندان دور در بسته بندی های غذایی از موادی چون کاغذ، مقوا و پلاستیک ها استفاده می کردیم، که استفاده از این مواد نه تنها برای محیط زیست مناسب نبودند، بلکه باعث می شدند که مواد غذایی درون بسته بندی کیفیت خود را از دست بدهند.

همان طور که می دانیم بسته بندی مواد غذایی باید به گونه ای باشد که مواد غذایی را، در برابر عواملی چون ورود هوا و بخار آب محفوظ نماید و هم چنین مواد غذایی در داخل بسته بندی دچار تغییر بو و طعم نگردند و بتوانیم آن ها را در مدت زمان طولانی تری نگهداری کنیم.

در نتیجه دانشمندان برای رفع این مشکل از نانو ذرات سلولزی در جهت بسته بندی مواد غذایی استفاده نمودند، زیرا نانو ذرات سلولزی از سد اکسیژنی خوبی برخوردار هستند و این خاصیت به دلیل شکل بلورین نانو ذرات سلولزی و چسبندگی بالای آن ها می باشد. و از طرفی نانو ذرات سلولزی مولکول های آب را جذب نمی کنند و از مواد غذایی در برابر رطوبت نگه داری خواهند کرد.

از دیگر مواردی که می توانیم برای بسته بندی های برگرفته از نانو ذرات سلولزی نام ببریم، وزن سبک آن ها و تجدید پذیری آن ها در محیط زیست می باشد. که با توجه به خاصیت هایی که در مطالب بالا گفته شد، بنابراین امر بسته بندی با استفاده از نانو ذرات سلولزی به دلیل عرضه محصولات غذایی سالم، افزایش ماندگاری محصول و جلوگیری از فعالیت باکتری ها، از محبوبیت ویژه ای برخوردار گردیده است و در حال حاضر بسته بندی های نانو سلولزی در کشورمان به رنگ نقره ای می باشد.

قیمت فروش نانو ذرات سلولز

قیمت فروش نانو ذرات سلولزاز آن جایی که نانو ذرات سلولزی از جمله موادی هستند که بسیار راحت تولید شده و با استفاده از بقایای مواد موجود در طبیعت تولید می گردند، بنابراین بسیار در دسترس خواهند بود و امکان تولید آن ها در تمام دنیا امکان پذیر می باشد و از طرفی بسیار سبک وزن بوده و در تمامی صنایع کاربرد دارد. البته لازم به ذکر است که نانو ذرات سلولزی نه تنها در صنایع مختلف کاربرد داشته بلکه با استفاده از آن ها در مواد دیگر می توانیم، مواد جدید با خواصی شگفت انگیزی را تولید نماییم و جالب این جاست که با وجود تمام مطالب گفته شده، قیمت نانو ذرات سلولز بسیار ارزان می باشد.

انواع نانو ذرات سلولزی در سطح بازار موجود می باشد و این امر خرید نانو ذرات سلولزی را برای مشتریان آسان می کند ولی به دلیل نوسانات بازار و متنوع بودن نانو ذرات سلولزی نمی توان برای آن ها قیمت مشخصی را اعلام کرد، بنابراین لازم است که با مراجعه به مراکز فروش از کیفیت و قیمت نانو ذرات سلولزی اطلاعات لازم را کسب نماییم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *