کود نانو کشاورزی

کاربرد کود نانو در کشاورزی مدرن انکار ناشدنی است. کودهای نانو یک ضرورت برای تولید محصولات ارگانیک زیستی هستند. نانو کودها در بازار قیمت بسیار پایینی دارند و برای افزایش رشد محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی بالایی دارند. برای تهیه ی لیست قیمت کود نانو برای محصولات کشاورزی مدرن بهتر است با خود کارخانجات تولیدکننده این مواد ارتباط بگیرید.

کود نانو کشاورزی

کود نانو چیست؟

کلمه “نانو” به معنی یک میلیاردم است، بنابراین فناوری نانو به موادی گفته می شود که در رنج یک میلیاردمتر از متر اندازه گیری می شوند. یک نانو متر به قدری کوچک است که عرض یک موی انسان 80،000 نانومتر است. حوزه نانوتکنولوژی از پیشرفت در زمینه های شیمی، فیزیک، داروسازی، مهندسی و زیست شناسی حاصل شده است. اندازه یک نانوماده تقریبا 1 تا 100 نانومتر است. آنها می توانند به طور طبیعی بوجود آیند یا مهندسی شوند. با توجه به اندازه بسیار دقیق نانو ذرات، نانو مواد دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که در حال حاضر برای فرصت های جدید در زمینه کشاورزی مورد بررسی قرار می گیرند.

نانوذراتی که به صورت طبیعی ایجاد میشوند نیز وجود دارد که قبلا برای کشاورزی استفاده شده اند. از جمله مینرالهای زئولیت می توان نام برد. با این حال، نانومواد های مهندسی شده می توانند با طیف وسیعی از خواص شیمیایی و فیزیکی مورد نیاز برای پاسخگویی به نیازهای مختلف ترکیب شوند.

کود نانو به عنوان راهی برای افزایش بهره وری مواد مغذی و بهبود عملکرد گیاه در مقایسه با کودهای سنتی مورد مطالعه قرار می گیرد. کود نانو هر محصولی است که با نانوذرات تولید می شود یا از فناوری نانو برای بهبود کارایی مواد مغذی در آن استفاده می شود.

کود نانو کشاورزی

اهمیت کودهای نانو تکنولوژی در تولید محصولات کشاورزی

محصولات کشاورزی غذای اصلی جامعه بشری را تامین می کند. نان، غلات، میوه ها و سبزیجات و صیفی جات غذای انسانی است. با ارتقای سلامت این محصولات سلامت محیط و انسانها بیشتر میشود. کود های نانو با روشهای نوین مهندسی تولید می شوند و در آنها از روشهای نامانوس مانند تغییرات ژنتیکی به هیچ عنوان استفاده نمی شود. به همین دلیل پیش بینی می شود کاربرد کود های نانو در کشاورزی بازار صادراتی خوبی برای کشور ایران باشد. زیرا هنوز  تولید این محصول در دنیا بسیار اندک است.

انواع نانو کودها

سه طبقه از کود نانو پیشنهاد شده است:

  1. کود نانومواد (کود حاوی نانوذرات)
  2. افزودنیهای نانومقیاس (کودهای سنتی با افزودنیهای نانو مقیاس) و
  3. پوشش نانومقیاس (کودهای سنتی که با نانوذرات پوشش داده شده اند).

پوششهای نانومواد (مانند نانو غلاف) ممکن است باعث کاهش سرعت آزاد شدن مواد مغذی شوند یا نانوذرات متخلخل ممکن است شامل یک شبکه از کانالها باشد که باعث کاهش حلالیت مواد مغذی شود. استفاده از فناوری نانو برای کود هنوز در کشور ما ایران با سرعت بالاتر از کشورهای دیگر شروع شده است و در حال حاضر در پزشکی و مهندسی به کار می رود.

یکی دیگر از برنامه های نوآورانه فناوری نانو، کپسوله کردن میکروارگانیسم های مفید است که می تواند سلامت ریشه گیاه را بهبود بخشد. این می تواند شامل انواع باتوری یا قارچ هایی باشد که باعث افزایش در دسترس بودن نیتروژن، فسفرور و پتاسیم در منطقه ریشه می شود. توسعه نانوبایسنسورها برای واکنش با عصارههای ریشه خاص نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی دیگر از برنامه های کاربردی نانو فناوری، انحصاری از میکروارگانیسم های مفید است که می تواند سلامت ریشه گیاه را بهبود بخشد. این می تواند شامل باکتری ها یا قارچ های مختلفی باشد که باعث افزایش در دسترس بودن نیتروژن، فسفر و پتاسیم در منطقه ریشه می شود. توسعه نانو بایسنسورها برای واکنش با برون نشت ریشه خاص نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

کود نانو کشاورزی

مقایسه کودهای نانو با کود شیمیایی

چندین نسل از کشاورزان اهمیت نیتروژن را برای گیاهان و محصولات کشاورزی خود می دانند و در تلاش هستند سطح آن را در خاک افزایش دهند. کودهای سنتی تا حدی می توانند اینکار را انجام دهند اما بسیار کم است.

براساس تحقیقات تنها 30درصد نیتروژن کودهای معمولی و رایج کشاورزی جذب خاک شود. تکنولوژی نانو می تواند این مقدار به 80 درصد برساند. این میزان صرفه جویی اقتصادی برای کشاورزان بسیار پر سود است. به دلیل این قدرت جذب بالاست که با مصرف اندک کودهای نانو می توانید نتایج شگفت انگیزی را ببنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *